kattsnack! (royal canin)

Nu när man haft katter i ett par år och ser från olika håll hur äldre katter (7-10år) blir antingen överviktiga eller så pissar de blod/får urinsten.. Varför? jo, enkelt! Dom har helt enkelt fått vanlig snuskig skitmat som finns ute i matbutikerna. Visst,katterna äter det, huvudsaken för vissa. Men jag vill veta att mina katter mår bra även är de är 1 år eller15 år..

Och visst,Royal canin som vi idag köpte (haft Advance innan men det var inte så jättepopulärt) är dyrt. 4kg för 379kr. Men det räcker minst i en månad. Och har man inte råd att lägga ut ca 400kr på sin katt i månaden så tycker jag iaf att man ska sluta köpa å ge katterna vanlig torrfoder från butikern, eftersom dom är väldigt dåliga. Köp istället Mjau blötmat.Det är den enda duglia blötmaten i butikerna idag och katter klarar sej på blötmat.
Katter e ju inte dumma, de äter ju det dom får..Som whiskas,pussi och liknande. Men det är inte ett dugg nyttigt. Det består mest av vatten och nån geleklum som inte ens innehåller kött!

Min lilla Tjockis i Älvdalen har blivir väääldigt tjock. överviktig. Det har han aldrig varit förr och nu börjar han bli gammal och det är såklart att han inte är lika ung i kroppen (även om Fizu är där o leker med han ibland). Men jag vet att pga hans mat han har fått genom alla åren har fått hans kropp att varva ner. Visst,det finns undantag på andra katter. Men varför ta risken ?

Johans pappa har en katt som är lika gammal som Tjockis ungefär. Alltid varit pigg och glad. Men så helt plötsligt har kissen börjat pissa blod. Vetrinären säger att det är på grund av fel mat. Vanlig mat från butikerna har inte den näring en äldre katt behöver,därför slutar kroppen fungera. Katten överlevde såklart,och går nu på royal canin han med. Så han lever några år till!

Efter att Milo dog så såg jag hela händelsen på ett helt annat sätt. Jag har aldrig haft någon katt som jag haft som en bästa vä som har försvunnit ifrån mej förrän han gjorde det,och då insåg hur jävla betydelsefulla dom är och att det är en självklarhet att dom ska få den mat dom förtjänar å ha. Oftst är vi människor egoister o köper kläder o skit till oss själva varje månad,men låta ens djur må bra det är inte lika viktigt. Men djur,det ska dom ha ändå!

Hade jag vetat för några år sen vilken skit det säljs i butikerna hade jag verkligen försökt få tag på den bästa för Tjockis skull. Det känns lite försent nu och dessutom så hade mamma aldrig gått med på att köpa sån dyr mat. Och jag själv har inte råd att köpa en egen påse till honom och till mina två här varje månad..

sådeså.

---

Vad jag ville med den här texten ? ööööhm!
Bara skriva av mej. Johan spelar Guitar Hero och det e ju såå tårkigt o kolla på när han missar hela tiden :P

Men även att folk ska försöka förstå att:
Torrfodret i butikerna = skit.
Mjau blötmat = Goooooood..




HALLELUJAAAH!
Å så sprängde Sten Frisk hela Tre kronor ti helvetet!




2009-04-08 | 22:53:44 | Jag är blond, vad är din ursäkt? | 5 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.


» Frida

Håller helt med dej. Dock så äter mina katter inte blötmat, dom vägrar. Och inte Royla canin heller, men blandar jag ut Royal med friskies så äter dom :D

2009-04-08 // 23:08:59
» Nettan

Håller fullständigt med dej,mina katter är 5 år nu och har alltid ätit Royal Canin,likaså Pepsi.

Har varit med om allt för många katter/hundar som blivit sjuka och fått lov avlivas pga fel sorts mat.

Nej tycker man inte att katten är värd det bästa eller att man påstår sig inte ha råd med bra mat ska man inte ha nån katt eller nått djur överhuvudtaget.

På nått konstigt sätt så har människorna alltid råd att köpa godis/cigg/läsk åt sig själv men säger att dom inte har råd med bra mat åt sitt djur och häver ur sig en dum kommentar som tex äh det är ju bara en katt,den klarar väl sig.

2009-04-09 // 02:15:51
» Mustasch-Gurra

Min farsa köpte dock en tid billig jävla Willys kattmat ett tag, åt de de? Neej, bara om de inte var riktigt hungriga... man känner ju själv på doften att det inte luktar särskillt fint jämfört med t. ex Whiskas, är väl utspätt med massa skit. När vi köpte riktiga grejer som Whiskas hände det grejer. Min katt åt jämt Whiskas med oxkött, det gick alltid hem hos han även hur dåligt han mådde, katter har sina favoriter, om katten själv får välja =) Fy för billig blötmat med!

2009-04-11 // 13:27:03
» Frida

Ja din är inte så mycket mer färgglad den häller

2009-04-14 // 13:14:07
» Frida

Nej jag sa inte att du hade sagt att din va färgglad häller. ÅSIKTER som sagt! Jag syftade mer på blomman i headern och nyckelpigan i signaturen, typ :p

2009-04-14 // 23:26:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback