VARNING!!!!!

!!!.. MYCE TEXT å BILDER ;D läs bara om ni har tid för det ;D



Känns som om jag inte skrivit här på veckor. Det kanske är sant förresten? Jag vet seriöst inte.

Vi, jag o joa har ju varit ute på bilsemester och rundat norrland. Jag tänkte  lägga upp bilder å sånt nångång i mitt liv [När jag ooooorkar].. Jag kan döda några myter iaf..


1. Myggorna är stora som bollar och finns ÖVERALLT i Norrland.,.

Min åsikt:
Jag fick kanske max 10 myggbett under hela tiden i Norrland. Direkt vi närmade oss Dalarna (när vi sov första natten norr om dalarna och norr om Dalarna på hemvägen)  så var det myggor ÖVERALLT. Jag tror jag dödade 20 stycken båda gångrarna. Jag sov skitdåligt för jag vaknade hela tiden av mygghelvetesljudet. Dom kom in ÄVEN om det var stängt ÖVERALLT. Vilket också var jävligt mysko.

2. I Norrland lider man av sömn/sovstörningar för solen är uppe dygnet runt.

Min åsikt:
visst, solen var uppe på klarblå himmel inpå 02.00 - 03.00 om nätterna, och då var vi ändå 10-15 mil från treriksröset (där alla/Sve,Nor,Fin möts/högst upp i Sverige). Men sömnsvårighet förstår jag inte riktigt. Man har väl rullgardin OM man nu SKA bo där? Bor man i lägenhet med persienner (staaavning tack??) så är man lika puckad som frida Nounou (tack för jag fick låna ditt namn utan att jag fråga). Så jäkla självklart man inte sover om nätterna om man inte har rullgardin.. Det var nämligen rullgardin i husvagn och det var lika mörkt i den som var i Sverige man än är.. Alltså.. missförstå mej rätt nu, vissa har SÄÄKERT nån sovstörning. Men lyd mitt råd,skaffa rullgardin så är problem ur vägen... eller.. heter det problemet ur världen? :s..

3. I Norrland bor det bara renar o älgar och renarna finns typ ÖÖÖÖVERALLT!

Min åsikt: Egentligen har jag inget å säga,eftersom vi åkte på stora vägen. (men egentligen kan det ju inte vara många som åker in på småvägarna,man vet ju inte hur breda vägarna e eller NÄR det kommer en vändväg ELLER bensinmack). Men iaf. vi såg EN ''älgfarm'' norr norr nånstans. Men vi åkte förbi den för jag har ju liksom sett älg förut. Jag har sett mycket älg. levande älg,död älg,precis-bli-skjuten-älg, god älg,torkad älg,kokt älg och grillad älg. dock har jag inte sett överkörd älg,men jag tror inte det fanns inne på den farmen ändå. Dessutom har jag redan klappat en älg. OCH en älg har nyst på mej,DET NI! En tjejälg. Det trodde ni fanimej inte om IDI SLIDI..

Jag såg inte en enda ren förrän vi närmade oss Norge och precis när vi kom ut i Norge (Arjeplog).. Men på vägen upp va de enda ja såg en Räv å en harfan. Med det har ju Kalmar dussintals av,så såna har man ju åxå sett förr. sönderknullade. alla släkt med alla. som i älvdalen. Nog om det.

4. Norrland är vackert.

Min åsikt: Norrland är i mina ögon numera skog. skog skog skog. hundratals mil av skog. och nån liten sjö. Älvdalen är vackrare än största delen av norrland. Men sen är ju Älvdalen skitfint också..
Även denna gången, när man närmade sej Norge kom fjällen, renarna,vattnet,himmlen så perfekt över fjällen. solen som sken så perfekt mot vattnet som låg blickstilla(blixtstilla?) som gjorde att fjällen o bergen speglade sej så fint. Renarna som va så magra att de såg ut som rådjur. Graderna som låg på 10 plusgrader på kvällarna.. mmm.. fingrarna som sakta frös till is, andedräkten som började ''röka'' och vinden som blåste i flera m i sekundern. underbart när man levt i ''värmebölja'' i flera veckor (iaf två veckor).
Det är inte det att Norrland inte är vackert,för det är det. Men har man vuxit upp i Dalarna med bergen och älven så förväntar jag mej lite mer av Norrland. Det är ju iaf 117 mil upp till Kiruna härifrån. (visst är det VIDRIGT mycke?)

Det bästa med resan:



DET ''VÄRSTA'' MED RESAN:


- Var är kameran?'',
- Int fan vet jag. Du had den sist. Uppkäftar jag mej tillbaka (för han alltid frågar MEJ var den är..)
- Men VAR är kameran? frågar han igen och högre,
- MEN JAG LA VÄL DEN DÄR DU LA DEN SIST!
- Jaha, men var va de då ?
- *drar min historia om kameran på husvagnen å de*
- VAAA? ÄR DU SERIÖS? MENAR DU ATT DU INTE TOG IN KAMERAN? HEELVETE. JAG VET INTE VAD JAG SKA SÄGA. HELVETES JÄVLA FITTKUKSHELVETE. SERIÖST. ÄR DU SÄKER? TOG DU INTE IN DEN?
- Men.. förlåt.. Men det var ju du som hade den.. jag kolla bara i 1 min. du  såg ju inte ens att ja hade den,så du borde ju tagit den på husvagnen. Sa jag jättetyst.
- MEN HELVETE. DEN LÄR JU HA RAMLAT AV I FARTEN NÅNSTANS. DEN LÄR JU INTE VARA ANVÄNDBAR NU????????? DEN LÄR JU VARA HELT FÖRSTÖRD. OM DEN ENS FINNS KVAR?? VI HAR JU ÅKT ÖVER FLERA BROAR..
- a men förlåt.. det var ju inte med flit.. alltså.. *börjar tystböla*
- Fan. den kostade ju 5000:-. hur fan ska jag ha råd å köpa en ny. OCH MINNESKORTET MED ALLA BILDER VI KNÄPPT?!
-.......
- FAAAAN!
- *tutar*
- JAHA, DÅ FÅR VI VÄL VÄNDA DÅ............
*kör under tystnad*...
- det gör inget älskling. Vi har ju varandra. Det är huvudsaken..

......................

- Kolla där, vid bron, ligger det inte nått där?
- joo,jag tyckte jag såg nått band där.. sa jag hoppfull..
...
- DÄR ÄR DEN,
*jag skynda mej ut, plockar upp den under irritation av att bilister tutar, jävla rövhål förresten*
..
Ja.. sen minns jag inte vad vi sa.. ....

Nehe, ni tror mej inte? ni tror inte att jag är BLOND nog för att förstöra en 5000:- kamera? Nene. Att jag överdriveR? Neej, inte det minsta. Och jag ljuger inte. Lögner är till för låtsasmänniskor.
Bildbevis, ni tjatar så innerligt..


FÖRE: (exakt såhär såg den ut innan ''vi'' tappade den)




EFTER (såhär 'mycke' fanns kvar när vi hittade den)


 

 

 

 

.Som ni borde se är hela objektet borta,den där man sätter fast på framsidan. Visst fattar ni? Batteriet har åkt ut och for ner i vattnet (kameran låg ca 2-3cm från å ramla ner i vattnet från bron dessutom). en spricka från vänster sida,från batteriet håll,raaakt över till höger. En spricka rakt över alltså. Jättekul,visst? Jaa. jättekul. eller inte. Kameran FUNKAR faktiskt. Bilderna blir lika bra ändå. DOCK funkar INTE blixten. Men men. Vi ska kolla om kameran går under drulleförsäkring,men troligtvis inte.

Johan köpte senare,dagen efter, en likadan kamera MED ett bättre objektiv för ca 4000:-. han fick 700kr i 'rabatt' för att bruksanvisningen inte följde med,schyst va?..

 

 

nu när jag ändå är inne på bilder kan jag slänga upp flera från resan..

 

Första stället vi stannade bo. Mygghelveten och hetta gjorde att jag sov skitdåligt. dumma Alebo :P

 

Jag gottar mej med revben. Det finns värre bilder men så kul ska vi inte ha det. (kladdigare bilder)

 

PACKAD SLÄSCH FULL SLÄSCH ONYKTER bil ;D

 

högakustenbron. Det var där kameran glömdes. Men fint ställe :)

 

 

He, blekfis/rosafis is coolisch.

 

 

tappa kamera där på, framtill på husvagnen där. stefans husvagn för övrigt. skitsnygg xD

 

Fint med sol,moln och vatten <3

Första bilden sen vi hitta kameran på bron. märks just ingen skillnad. enda skillnaden e väl att på förra kortet va de solsken, på detta möööörkt :P Tog tid o hitta igen kameran.. 7 mil o leta på liksom..

 

första bilden med nya kameran :P

 

Vi tillhörde nu polcirkeln. Inte så konstigt att jag frös egentligen.. Brrr..

 

Mot kebenekaise (stavniiiing?)...

 

 

en av de vackraste platserna på resan <3

 

Mycket vackert.. Och till er som inte va på geografin i skolan --> Kebenekaise ligger ungefär 6 mil om Kiruna,Kiruna ligger i Norrland o Kebenekaise är Sveriges högsta berg (2 mil tog det å gå upp. Jag är klen o vägra gå så långt)

 

<3

 

blekfisn.

 

<3

 

mysit <3

 

Härifrån hade jag en brevvän som heter Olle.

 

Här är klockan efter midnatt.. soooool!

 

Ett moln. skitläskigt moln va? :s

 

Jukkasjärvi-kyrka. jukka jukka. Järvi betyder sjööö tror vi.

 

Jooa i extas :D


Tacos med iskall mjölk.. MUUUUMMMS!


skelett efter ren. eller ja, horn.
Renarna behöver ju int va döda ba för hornen e där :P


Felet på Kiruna.

Märks när man börjar närma sej storebrorsan Norge

Slutet på Sverige.. nästan.. ungefär 5-6 mil från riksgränsen..



Fortfarande Sverige. Men fint ändå :D


SNÖ!

Etrt berg som vi tror är en vulkan.. seriöst.. ser berg ut sådär?

iskallt. ser kallt ut va?


Tillbaka i Sverige. i Norge tog det ungefär hela dagen. dock va de inga bra bilder därifrån. det var bara backar upp,ner,upp,ner o massa stress för bilen gillade de inte. så glädjandet häär va att komma te Sverige igen :D




I sverige fick vi kompisar :D





Men dom bara sprang när ja ropa på dom :(



Slog läger vid nått fint ställe utanför Sveg. dock alldeles för nära Dalarna = MYGG,HETTA och MERA mygg :'(

dagen efter åkte vi till ÄLDALEN och duschade. fyfan så gött..

ÄLVDALEN:



SÖTA <3





Stifa åker MÅPPE!



Snygga lastbiln..

..

Nu tänkte jag läppa upp lite bilder från min mobill.. :P Kul kul kul..







 


Här upptäckte jag min nya mobils funktioner :D Jag va rätt dryg ett tag :P







kl ett på natten va jag kukknödig. Ingen ficklampa behövdes direkt...










GULLIG :D










Fint! konstig färg kameran får fram iofs.. Bilden ser mer ut som en photoshopad affisch från 90talet.. Fast PS fanns nog inte då :P... elleR?






pduschad o osminkad (isåfall gammalt från dagen förE) och ja.. ser alien ut..



Matbilder igen :P









Jaja.. VI ÅT MAT.. nu vet ni..


Jaag är en astroanaaaut, jaag äär en astronaaaauut..



Joa fick träffa Christer fugelsang.. Fågelsång. deni



Vi åt på Norrlands version av mcdonalds, FRASSE!.. Men ändå inte. godare är mcdonalds,men max är såååååååå mycke godare. Lökringarna va SÅ goda iofs.. mums..




men jaaaa!




Torkat och rökt renkött. Norrlands guld :D o då menar ja fan int ölen.




Är man in i Norge MÅSTE man ba köpa detta...




Rådjuren.... ja mena renarna..





Hehe, DAAALLLLN!




Mammas lägenhet. Köket är sååå stort o fint. å jääkligt högt i tak.. VILL HAAA!





ett skolfoto på Mollsi..





BAdade och solade i Trave/nässjön. Första doppet för i år. Va kallt :(




Här frös ja som faaaaan..




simbi välkomna oss med sitt tryne




Mitt nya bankort, de andra va ju typ 3 år gammalt.. kisses..



Fizu <3

De va sista bilden i kameran.. Och ja, köpte ju ny mobil.. Denna:




HTc är bra :) touch o skitkul spel. ppöööörfäkt för mej :D
--


Och en sak till.. Jag o Molly blev utslängda från domus av mamma i fredags, för Molly å jag sjöng på samma låt/text/ord om o om igen ;) Denna..




 

nu förtjänar jag tamifan TUUSEN kommentarer ;D

 

 

GGODNATTIS!

KRAM O PUSS O NYP PÅ STJÄRTEN!

 

<3


2010-07-19 | 02:31:40 | Jag är blond, vad är din ursäkt? | 3 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.


» Poppe

Det tog tid att läsa allt det där. Men ser då ut som att ni har ändå haft en väldigt rolig och kul resa. Väldigt fina bilder.

2010-07-19 // 11:37:46
» Fisen

Roligt att läsa xD Jättevackra bilder ni tagit :D Och jag diggar dödskallebordet :D:D:D:D:D:D



2010-07-19 // 18:12:38
» Nettan

Oj vilket långt inlägg :)

Jag är avis,vill också ut och åka ju :)

Jättefina bilder har ni tagit också :D

2010-07-19 // 22:04:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback